Op het lijf geschreven: Vivienne patroontest

Precies een maand geleden las ik op de site van Soft Cactus een blog over hoe het leven van de gemiddelde naaister gemakkelijker zou worden. Nou, dat zijn blogtitels die meteen mijn aandacht hebben hoor. Ik hou van gemakkelijk. Hoe makkelijker hoe beter… Dat is een karakterdingetje, ik ben er niet trots op… 😉


Korte samenvatting: De Soft Cactus crew heeft een programma ontwikkeld waarmee je op ieders lijf een perfect passend patroon kunt genereren. Nou is dat concept niet helemaal nieuw, want in december vorig jaar las ik hier al over een soortgelijke website waar je op maat gemaakte patronen kunt bestellen. Sterker nog: Ik heb er toen twee besteld. En er verder niets mee gedaan… Stom eigenlijk…

Maar, terug naar Soft Cactus, er werden patroontesters gezocht. Oeh!


Eerlijk is eerlijk, het model van deze jurk staat me niet. Ik vind het leuk staan bij andere mensen (Zoals bij Naomi, Mevrouw Soft Cactus, hier op de foto) en heb het in de winkel ook al meer dan eens uit het rek gehaald, maar hing het dan na het passen altijd weer terug. Het accentueert precies die punten die ik liever verberg.

Maar toch… het hele concept van een jurk die precíes past was wel intrigerend en het feit dat ik het dan in opdracht zou moeten maken is een goede stok achter de deur om het daadwerkelijk af te maken. Dus ik besloot toch te reageren.
Ik was eigenlijk een dag te laat maar ik stuurde meteen een mail, waarin ik uitlegde dat het met mijn lengte en omvang een crime is om een goed passend naaipatroon te vinden omdat ik die altijd moet aanpassen en dat dat niet altijd zo goed lukt.

Vrij snel had ik een mail terug. Zij vonden het ook wel een goede test om iemand met een grotere en langere maat mee te laten testen. Leuk!

Ik had nog een soepel viscose stofje (zoals werd aangeraden) in de kast, ruim voldoende om het patroon uit te maken. Ik vroeg manlief me te helpen met het opnemen van de maten, dat waren er heel veel, en had de volgende dag het patroon in mijn mailbox.


Meestal heb ik een enorme hekel aan het knippen en plakken van PDF-patronen maar deze keer was ik zo benieuwd naar de pasvorm dat ik het met plezier deed!


Onderdeel van de test was om te kijken of álle onderdelen van het patroon duidelijk waren. Dus ook de bijgeleverde instructies. De omschrijving bij het patroon was op dat moment alleen beschikbaar in het engels. Dat is gelukkig geen probleem, I speak an aardig wordje over the border 😉 maar de instructies voor het aanzetten van de biais rond de mouwsplit begreep ik niet. Ik zag gewoon de logica er niet van in. Ondanks de illustraties erbij. Uiteindelijk heb ik dat dus maar gewoon op een mij bekende manier gedaan en dat ging ook prima.

Vervolgens ging ik zonder de instructies te lezen verder. Ik blijk echt een hopeloze patroontester te zijn… Ik vergeet het gewoon en doe alles op mijn eigen manier!

Het lijfje zat snel in elkaar maar zo op het eerste gezicht leek het me toch wel een beetje kort? Op zich vreemd voor een patroon dat op je eigen lijf geschreven is natuurlijk…. Ik had het vermoeden dat er iets mis was gegaan met meten, en dat bleek inderdaad zo te zijn:

Als je een goede meting van je lichaamsmaten wilt doen moet je eigenlijk ter hoogte van je taille een lintje om je middel knopen, zodat je de ‘ruglengte’ en ‘lengte buste’ (maat 4 en 5) goed kunt meten. Ik had in plaats daarvan een legging aangetrokken en de tailleband daar gedaan waar ik vond dat mijn taille was. Zelf had ik toen de maat aan de voorkant gemeten en manlief de lengte van mijn rug tot aan  mijn taille. Beide maten waren flink te kort doorgegeven, dus daar zat hem waarschijnlijk het probleem.
Gelukkig kreeg ik heel snel de nieuwe patroondelen gestuurd en had ik nog wat stof over. Helaas kon ik daar nét niet alle nieuwe onderdelen uit knippen en moest ik de valse overslag aan de rok laten vallen om uit dat deel mijn laatste mouw te knippen. De oude mouwen pasten helaas niet aan het nieuwe lijfje.

Ik had nog niet eerder met dit soort stof gewerkt en vergat daardoor (omdat ik natuurlijk de instructies niet las) om de zoom van de overslag te verstevigen met naadband, waardoor ze tijdens het naaien een stukje langer werden en mijn overslag niet meer mooi op elkaar paste.
Maar eerlijk he? Ik wist natuurlijk al dat ik deze jurk nooit zou gaan dragen dus maakte het in feite voor het eindresultaat niet zoveel uit.

Het naaien ging verder prima, ik las de instructies achteraf nog even terug en zag dat ze heel erg duidelijk waren. Alleen die voor de tunnel voor het elastiek, die vond ik ook onduidelijk. Iets met twee openingen waar je dan het elastiek doorheen moest rijgen. Ik kwam er niet goed uit. Uiteindelijk heb ik een tunnel gemaakt zoals je dat doet bij de Candy-jurk uit La Maison Victor (die ik al vaker voor Fenna maakte) en dat werkte ook prima.
De onderzoom van de jurk heb ik wél verstevigd, terwijl ik dat misschien beter niet had kunnen doen, want die ‘staat’ nu een beetje stijf.

En toen: Het pasmoment. Nou, eerlijk is eerlijk: Hij zat als gegoten! Nergens stof over of te weinig. Alles lang genoeg, geen trekkende naden, etc. Dit concept werkt!
Mijn mening over het model is helaas niet veranderd. Hoewel ik nog op een aangename verrassing hoopte, staat het me gewoon echt niet. Ik vind het me echt heel lomp en vierkant maken. Ik had meteen een associatie, waar ik straks nog op terugkom 😉
Ook kruipt het elastiek in de taille een beetje omhoog, ik denk dat dat komt door de vorm van mijn buik? Losser elastiek erin zou misschien nog een oplossing zijn, maar die moeite heb ik niet meer genomen.

Deze foto’s heb ik uiteindelijk naar Soft Cactus gestuurd. Met daarbij ook mijn complimenten voor het patroon en mijn welgemeende dank. Ik vond het echt leuk en leerzaam om mee te doen.

Naar wat ik heb gehoord waren alle testresultaten positief. Het patroon gaat dus uitgebracht worden, gratis! Ik denk dat mensen hier trouwens best iets voor willen betalen, want wat is er nou fijner dan helemaal niets te hoeven aanpassen aan een patroon?!
Samen met het patroon wordt er ook een nieuwe stoffenlijn gelanceerd! Soft Cactus verkoopt hele mooie katoenen stoffen, maar deze nieuwe stoffenlijn zal bestaan uit soepele viscose stoffen, die zo heel zacht en soepel zijn en toch nog genoeg lucht geven op een warme dag! Het patroon en de stoffen worden uitgebracht onder de naam “See you at six” en kun je vanaf eind juli / begin augustus op DEZE (klik) site vinden!

En de jurk? Die ligt in de recycle bak. Ik zei toch dat ik een associatie had met mezelf in deze jurk?

Kijk zelf maar 😀

Ja ik heb ze echt aan 😂

5 gedachtes over “Op het lijf geschreven: Vivienne patroontest

  1. mamadammeke zegt:

    Mijn jurk ligt ook id recyclagebak ;). En ik weiger om erover te bloggen, ook alben ik enthousiast over het concept hoor!!!!!!!!!!!!!!!! Geen verwijten aan die kant, maar noem hem de “wat zal het zijn?”- jurk, omdat ik er precies een dienster uit een sushiresto mee lijk. Staat me écht niet ;). Jou staat ie nog wel vind ik!

    Liked by 1 persoon

    • Anne-Marie zegt:

      Hahaha, ik roep altijd dat mijn man er als een Sushichef uitziet als hij zijn karatepak aan heeft. Maar dat is weer een heel ander plaatje!
      Nu ben ik wel erg benieuwd naar jouw versie 😉

      Like

  2. MultiVroon zegt:

    Tja, dit model is flatteus voor hele slanke dennen,vind ik ook. Ik, als peer, begon vorig jaar ook aan zoiets maar langzamerhand werd t toch weer wat mij wel staat: slank bij mn ribben en taille, daarboven wat bloezend en daaronder wijd uitlopend 😉 Zo’n viscose moet je ook echt niet hebben waar je zelf wat steviger bent, vind ik.

    Toch goed dat je meedeed en dapper dat je het blogde, inclusief foto’s! Heeft een ander weer wat aan.

    Liked by 1 persoon

  3. Naomi zegt:

    Ik vind het echt wel meevallen hoor! 🙂 Je bent echt nog geen ma Flodder! Geweldig mens trouwens..Ik denk trouwens dat het je als blouse alleen heel goed zou staan als het bovenpand wat verlengd zou worden! Bedankt voor de test!

    Liked by 1 persoon

  4. Ivy zegt:

    Het bovenpand past je nochtans heel goed !! Zou het geen optie zijn om er een ander model van rok onder te maken (een A-lijntje of zo)? Zou anders zonde zijn van het werk en het prachtige stofje…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

